Alla inlägg den 7 maj 2014

Av si-ledsteloperation - 7 maj 2014 08:29

Nu börjar det kännas bättre och bättre i opererade sidan. Känns som det är musklerna nu runtom som ska tränas upp.

Benet känns så stabilt, inga konstiga låsningar och hugg i ljumske/höft. Det luktar framgång hehe.
Fast jag har fortfarande inte kunnat tagit många steg utomhus. Tar en runda i vår lilla trädgård för att få luft..jag längtar ut. Räcker med att gå en runda i huset så måste jag vila. De små träningsövningarna i sängen känns annorlunda

de också, lättare ,stabilare och mer ork. Tänk om jag ska kunna göra "riktiga" träningsövningar framöver.

Det känns som ett mirakel. Vilket får mig att tänka på fortsättningen på min operations historia.


Operation del2:

Hamnade på sal rum 33. Blev erbjuden kaffe och bulle. Ja tack! Oj vad hungrig jag var.

Frågades igen om mer smärtlindring men jag hade inte ont alls. Var uppe och kissade och gick några steg i rummet.

Ställde mig sedan vid sängen för att borsta ut mitt hår som jag haft i fläta under op. Då kommer Sturesson in och berättar att allt gått bra. Jag hade en kort bäcken led  så han fick sätta 2st 7mm och 1st 4mm titanspikar/skruvar. Sedan var det sköterska igen som kopplade antibiotika till min "kanyl"

och jag började ringa runt till underbara Mannen, minsta sonen som var hemma från skolan och Mamma.

Mannen fick jag tag på sist eftersom han jobbade men när vi pratade började det göra riktigt ont där "kanylen" satt och sen i hela handen och armen..riktigt ont. Jag fick avsluta samtalet och mitt första och enda pling i klockan på personalen. De kom och tittade men sa att antibiotikan kunde göra lite ont , bränna i kärlen, men det var snart slut så det skulle sitta kvar tiden ut. Aj aj aj...jag visste knappt var jag skulle ta vägen..satt och tittade på droppet att det skulle ta slut. Äntligen slut...men det gjorde bara mer och mer ont. Sköterskan kom nu in och hon tog bort droppet också eftersom jag åt och drack bra. Nu lugnade det sig puh..

När kvällssköterskan kom in och skulle koppla in ny antibiotika såg hon hur ont det gjorde och tog ut den direkt.

Du har så smala kärl så "kanylen" var för tjock. Hon hämtade en som var hälften så tjock och satte den i andra handen. Nu kändes det bättre...det brände och gjorde lite ont men inte i närheten av tidigare. Till saken hör att jag än idag har en stor jätteöm knuta där första droppet satt. Denna sköterska var iallafall toppen och hon berättade om Sturesson att han var verligen duktig. Som hon uttryckte det " One of a kind". Det är bara att hålla med!

Kvällsmat och sen kvälls macka och varmchoklad. Jag bara låg där och blev uppassad. Lyxigt!

Jag låg ensam på min 2-sal och det var skönt. 20.45 började en Champions leauge match som gick på tv 6 som jag hade tänkt titta på. Jag orkade första halvlek sen 21.30 sa jag godnatt till sköterskan tog en insomningstablett och satte in öronproppar.(Glömde säga att vid 20.00 var det dags att ta mer smärtstillande, jag sa jag har ju inte ont, har de lagt någon bedövning som sen släpper eller? Jo en lokalbedövning var också lagd den skulle släppa i natt så jag skulle absolut ta morfin och 2 alvedon. )

Nattpersonalalen hejade jag på först på morgonen, jag var uppe en gång på toa men annars sov/slumrade jag hela natten. 06.30 vaknade jag och nattpersonalen kom in och hälsade att de tittat till mig under natten när jag sov.

Vilken trevlig personal! Paus...fortsättning följer



Presentation


Detta är vad jag längtar till!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards