Direktlänk till inlägg 12 maj 2014

Samarbete

Av si-ledsteloperation - 12 maj 2014 08:35

Dagen igår fortsatte att vara framgångsrik. Jag klarade dagen bra trots min promenad utomhus med kryckor.

I köket gick allt lätt och jag råkade tom ta ett par steg utan kryckor. På kvällen såg vi Mästarnas Mästare.

Första 20 min satt jag i soffan och tittade. Det var mer än 5år sedan det inträffade sist. Det är sensation..det är framgång. Idag känner jag i kroppen det jag gjorde igår men det är på en bra nivå..typ som träningsvärk.

Måste testa mina gränser lite nu känner jag även om jag tar det väldigt lugnt.


Till rubriken: Samarbete.

Jag tänker på min egen kropp och min själ(eller vilket ord som passar). En sak som jag även fick från

arbetslivsresurs var meningen: Min kropp och jag är en perfekt enhet.

När jag först hörde meningen sparkade jag bakut. Ha! perfekt enhet jomenvisst..då har du inte träffat min kropp.

Jag kunde inte ta meningen i min mun för det kändes helt fel. Men sen började hjärnkontoret sätta igång på full fart

och jag började med att uttala meningen. Nu började det kännas annorlunda.

Min kropp och jag är en perfekt enhet.

Ja så är det faktiskt! Hehe, min tanke som jag fick var att jag kan inte stänga ute det ena för vi är en enhet.

Ofta har jag skärmat av mig från kroppen när det blir för jobbigt(för ont). Men vi måste samarbeta inte motarbeta varandra. Ibland går det bra ibland inte..men jag har det i baktanken och det hjälper mig framåt.


Tänk ändå allt som jag kan göra. Det är jag tacksam för.


5 minuter.

Ja vad gör 5 minuter. Ännu en lärdom..denna från smärtrehab.

Det är svårt att hitta någon hobby som fungerar praktiskt när mycket i kroppen krånglar.

På rehab sa de att gör bara det 5 minuter om dagen och se om du klarar det.

Hm 5 minuter...inte så lönt tänkte jag först. Vi pratade om handarbete. Arbetsterapeuten berättade att hon själv stickade strumpor och att det tog typ 6 månader att göra. Men hallå så kan inte jag göra. Jag vill  till göra det klart på en gång. På skånska kallas det hied. Haha ivrig, ha bråttom betyder det ungefär. Sån är jag...men jag har jobbat på det också. Så jag tänkte jag måste prova. Jag letade upp virkböcker på nätet som jag sen beställde på biblioteket. Amigurumi - det kommer från Japan och betyder typ "uppstoppad mjukis figur".

Jag fastnade för en liten prinsesstårta och började 5 min varje dag. Det gick fint , det började ganska snart blir resultat då figurerna inte är så stora. (efterhand blev det mer än 5 min.)

.  

I somras blev jag virktokig och jag glömde helt bort 5min "reglen" . Virkade säkert 1 timme per dag. Ja då kom det som ett brev på posten. Inflammation i handlederna. Fick stöd till bägge händerna och jag hade så ont att jag inte ens kunde bläddra blad i en bok och ännu mindre laga mat. Puh...efter hand blev det bättre så jag kunde läsa och laga enkel mat igen, men skala typ morötter och lyfta kastruller funkade inte.

Jag blev väldigt frustrerad..jag hade hittat en hobby jag kunde ligga och göra men nu hade jag sumpat den för en tid. Sedan sommaren har jag provat virka en gång men det fungerade inte.

Men nu ska jag prova mitt eget 5 minuters mål och skriva det här så jag kan följa mina egna resultat.

Framgång är att göra det du säger att du ska göra.

Jag ska virka 5minuter varje dag denna veckan och börja idag.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av si-ledsteloperation - 2 juli 2014 13:24

Idag var Mannen och Sonen  i varmvattenbassäng och sedan åt de lunch ute. Äldsta sonen sommarjobbar. Så jag var helt själv hemma. Jag gillar det. Stärkt av att jag igår var utan morfin och att jag var på möte med sonen på sjukhuset så ville jag t...

Av si-ledsteloperation - 28 juni 2014 12:42

Nu är jag tillbaks! Det har varit en tuff tid med mycket smärta och många steg tillbaks. Men när det nu vände har det hoppat lite steg framåt. Trodde jag var stabilt positiv trots mitt bergänsade liv men detta blev lite mycket. Jag tvivlade t...

Av si-ledsteloperation - 4 juni 2014 09:42

Började dagen med en promenad med kryckor. Utomhus! Hehe ingen lång promenad men runt våra grannars hus. Det kändes härligt att komma ut. Ska försöka göra små promenade såhär regelbundet så jag kan öva upp mig. Har även haft morgongymnastik i sän...

Av si-ledsteloperation - 2 juni 2014 10:37

Har nu varit i tråkläge som jag kallar det en tid och därför blir det inte så mycket blogg. Men idag fick jag inspiration av min nyfunna bäckenvän E. Så jag tvingade mig att gå ut i trädgården och fotografera       våra underbara rosor. Och t...

Av si-ledsteloperation - 29 maj 2014 12:13

Idag har jag nytt hopp efter en tung vecka. Har tagit mycket smärtstillande och ändå varit sämre än jag varit någon dag efter operationen. Det kändes ganska dystert, fick t.o.m ringa till sköterskorna i Ängelholm för rådgivning. Jag var svullen och...

Presentation


Detta är vad jag längtar till!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards