Direktlänk till inlägg 2 juli 2014

Egentid

Av si-ledsteloperation - 2 juli 2014 13:24

Idag var Mannen och Sonen  i varmvattenbassäng och sedan åt de lunch ute. Äldsta sonen sommarjobbar.

Så jag var helt själv hemma. Jag gillar det.

Stärkt av att jag igår var utan morfin och att jag var på möte med sonen på sjukhuset så ville jag ta mig ut även idag.

Har varit inne så länge så minsta lilla jag kan vill jag försöka.

Min första resa gick till apoteket som jag kör bil till på ca 2 min. Eftersom jag har handikapptillstånd

kommer jag riktigt nära så det var en lätt utflykt.

Jag är ingen shoping människa men jag har inte varit i affärer på väldigt länge så jag längtade att gå en runda på ett köpcentrum som ligger väldigt nära oss.

Jag tänkte istället för min promenad hemma så tar jag lite extra steg till den här.

Som tur är ligger de affärer jag ville titta i nära varandra och nära ingången och så fanns det stolar att vila på. Lite folk nu också på sommaren så det var lugnt.

Nu känner jag mig riktigt nöjd. Jag gick min sakta kryckgång runt i Malmströms klädaffär, en vända i bokaffären, och en sista lilla sväng på Hemtex. Hemma igen var jag riktigt trött men inte alltför ont. Tänk att jag fixade det. Det går verkligen framåt. Men jag ska hålla huvudet kallt. Avslappning och vila direkt jag kom hem så kroppen får återhämta sig.


Beroende: För 2 år sedan trappade jag ut mina Citodon. De hade jag tagit i många år. 4-6 tabletter om dagen.

Det var när jag gick på smärtrehab och de ville att jag skulle trappa ner dem och ta Cymbalta och saroten för min smärta istället. Man kan nämligen få mer ont av citodon när man går på dem under så lång tid.

Jag trappade ner under sommaren och det var nog tur. Jag frös, var rastlös så man höll på att bli galen och en smärta som inte var rolig. Men jag hade beslutat mig att jag skulle klara det. Abstinensen varade flera veckor men den gav sig tillsist.

Nu är jag rädd att kroppen blivit beroende av morfin på samma sätt. Igårkväll(efter morfinfri dag) hade jag så ont i hela kroppen så jag kunde inte vara stilla. Men det var inte min vanliga bäckenvärk utan kändes precis som abstinens besvär. Hu...jag fick ta en sömntablett. Hade aldrig gått att somna annars. Kändes som jag ville krypa ur kroppen. Idag är jag lite rastlös men annars inget symtom. Hoppas det bara var en dag. Men nu ska jag faktiskt inte ta morfin på minst en vecka. Vill inte gå igenom abstinens veckor igen.

Citodon som jag slutade med kunde jag efter ett år ta igen vid behov. Bara 1 åt gången och aldrig mer än 2 gånger per vecka.(Min egen rekomendation). Den hjälper bra och jag blir inte beroende.

Nu är det klurigare. Ska ju såsmåningom operera andra bäckenleden och då blir det morfin igen.

Vill vara morfin fri ett bra tag innan det är dags igen. Men samtidigt känner jag att jag inte klarat mig utan morfin.

Då hade jag fått låsa in mig i sovrummet och inte haft kontakt med någon. Nej det är inget alternativ.

Men idag ser jag ljust på det. Hoppas jag kan hålla mig utan idag också. Ska ta 2 665 alvedon och paraflex ikväll och även sömntablett om det behövs. Usch vad mycket piller jag knaprar.

Kan berätta att fram till 18 års ålder hade jag aldrig tagit något smärtstillande inte ens alvedon. Tandläkaren borrade och drog ut tänder utan bedövning. Första förlossning fick jag akupunktur i örat som smärtlindring.

Andra förlossning fanns där ingen som kunde det så det blev lite lustgas.

Men sen har alla år av svår bäckensmärta gjort mitt smärtsystemet helt Crazy (hehe ungdomarnas uttryck).

Fick lära mig på smärtrehab att smärtsignalerna "springer"  som på en stig. Man har som ett orört gräsfält ,sen trampas det upp en stig efter ett tag och efter långvarigsmärta kan det bli som Tysklands autoban. Ja då kan man förstå varför det gör så ont, hehe.

Nu ska jag vila i solen en stund. Glad att jag orkar skriva här igen.



 
 
Ingen bild

Elin

6 juli 2014 13:51

Och jätte kul att läsa igen! Kul med lite lagom shopping. Du är så klok, vila på! Kram Elin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av si-ledsteloperation - 28 juni 2014 12:42

Nu är jag tillbaks! Det har varit en tuff tid med mycket smärta och många steg tillbaks. Men när det nu vände har det hoppat lite steg framåt. Trodde jag var stabilt positiv trots mitt bergänsade liv men detta blev lite mycket. Jag tvivlade t...

Av si-ledsteloperation - 4 juni 2014 09:42

Började dagen med en promenad med kryckor. Utomhus! Hehe ingen lång promenad men runt våra grannars hus. Det kändes härligt att komma ut. Ska försöka göra små promenade såhär regelbundet så jag kan öva upp mig. Har även haft morgongymnastik i sän...

Av si-ledsteloperation - 2 juni 2014 10:37

Har nu varit i tråkläge som jag kallar det en tid och därför blir det inte så mycket blogg. Men idag fick jag inspiration av min nyfunna bäckenvän E. Så jag tvingade mig att gå ut i trädgården och fotografera       våra underbara rosor. Och t...

Av si-ledsteloperation - 29 maj 2014 12:13

Idag har jag nytt hopp efter en tung vecka. Har tagit mycket smärtstillande och ändå varit sämre än jag varit någon dag efter operationen. Det kändes ganska dystert, fick t.o.m ringa till sköterskorna i Ängelholm för rådgivning. Jag var svullen och...

Av si-ledsteloperation - 24 maj 2014 11:01

Kan inte ens komma på en rubrik idag. Jag brukar kunna hålla mig positiv men idag är det tufft. Sjukgymnast besök igår och efter det är jag helkass. Morfin igår och idag men skönt att vädret vänt inatt från 30 grader till 15! Otroligt. Tuffa d...

Presentation


Detta är vad jag längtar till!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards