Alla inlägg den 6 maj 2014

Av si-ledsteloperation - 6 maj 2014 11:01

Jaha 4 veckor har gått sedan min första steloperation. Känns väldigt konstigt...4 veckor...otroligt.

Om 2 veckor ska jag till Ängelholm igen för besiktning hehe. Nu börjar det kännas annorlunda i kroppen.

Inte samma slags smärta som tidigare...så just nu klarar jag mig utan morfin igen. Har bara 3 tabletter kvar

så jag hoppas det fortsätter så här. Nu ska jag ta det lugnt och försöka att inte överbelasta. Igår blev det ny upplevelse

att musklerna blev "trötta" efter min matlagning. Har hjälp med all framdukning och tunga moment men glad att jag

nu klarar att stå/sitta iköket en stund. Man känner sig lite till nytta även om det känns svårt att lämna bordet när det är färdig ätit. 

Psykiskt jobbigt på lite andra fronter just nu också. Ett problem med äldsta sonen och ett med yngsta.

Jag känner att min hjärn kapacitet inte är stor för tillfället. Efter jag skrivit ett inlägg här är jag slut i huvudet.

Extra problem ger ännu mer trötthet och nu är mentalavslappning min räddning.


Tänkte se om jag orkar berätta om min operationsdag innan den försvinner ur minnet helt.


OperationsDag:

Upp och duscha i descutan. Drack vatten fram till 8.00 8.00 2 glas äpplejuice. Fixade i köket och såg till att äldsta

sonen och översovande kompis kom iväg till skolan. (Bortafotbollsresa kvällen innan så de var väldigt trötta).

8.45: Mina snälla svärföräldrar kommer med sin bil och vi tittar runt på våra blommor i trädgården innan resan till

Ängelholm påbörjas. Jag kör bilen upp med ryggbälte och kudde. (svärfar som ska köra hem är över 80 år så han är glad att jag kör upp).

Vi tar farväl på parkeringen och nu börjar ny resa känns det som. Ser alla otroligt fina magnolior runt sjukhusområdet som står i full knopp. Har min ryggsäck på ryggen då jag inte kan bära på en vanlig väska.

Anmäler mig i receptionen och väntar i väntrummet. Kl 10 skulle jag vara där och jag är 10 min tidig. Skönt.

Jag skulle gärna vilja lägga mig ner nu men båda sofforna är upptagna så det blir att stå och små gå.

Tiden går och ingen kommer och ropar på mig. Jag börjar bli riktigt trött och få ont men ingen kommer förbi och jag orkar inte springa(gå) efter någon. Plötsligt 10.40 kommen någon in och frågar vem jag ska till. Jag ska på operation. Oj oj oj då har det blivit fel de har missat dig helt.

Men nu blev jag ordentligt omhändertagen. In i ett rum och fick namn band och lite papper.Sedan vandring till dagoperation-lämna papper och direkt in till ett bås där jag fick klä om och låsa in mina saker.

Jag satte mig på sängen och den var varm....

Precis då kommer 2 sköterskor och säger till mig att hoppa under täcket så jag ska bli varm. Haha så skönt.

Uppvärmt täcke! Toppen!

De kom även med en startdos tabletter och frågade när jag hade ätit och druckit.

Startdos: 3 alvedon, 1 morfin, 1 typ Ipren, 1 mot illamående. Det var frukosten det hehe.

Sedan var det att vänta, jag var så trött nu så jag la mig och vilade på magen som jag alltid gör.

Sturesson kommer in och skulle rita vilken sida som skulle opereras. Vid blockaden bestämde jag vänster, men sedan dess har jag haft väldiga problem med höger så eftersom jag ändrat sida skulle Sturesson själv rita.

Sedan var det en kort väntan, kissa och sen rullades jag iväg till förrummet till operation.

Där frågades de om allergier och narkoserfarenhet. "Kanyl" sattes i vänsterhand , elektroder fästes på kroppen.

Sedan fick jag gå in till operationsbordet. Trodde nog de skulle berätta lite om proceduren men jag fick lägga mig på rygg, de skulle vända på mig sedan när jag var sövd berättade dem. Dropp sattes in och någon berättade att de sprutade in lugnande i droppet sedan kom masken fram och jag fick börja andas. Haha jag låg där och tänkte att jag trodde den skulle verka direkt men jag hann räkna till 3-4 inandningar. Nu var jag väck!

Vaknade sedan på uppvak. Då stod flera runt mig och frågade hur jag mådde om jag hade ont om jag mådde illa.

Nej allt känns bra. 

Hur kan detta gå till tänkte jag, när ska den hemska smärtan komma? Ingen smärta kom, men jag började hosta.

Hosta och hosta. De  kom med vatten. Men hostan bara fortsatte. Jag förklarade att jag hade bricanyl i min väska som nog kunde hjälpa.( jag har överaktiva luftrör och reagerar med typ lindrig astma för bla pollen, damm, rök etc.Tar flutide diskus, nässpray och tabletter + bricanyl vid behov).

Puh det hjälpte direkt, nu kunde jag koppla av. Spännande tycker jag som inte alls är van vis sjukhusmiljö att kolla in apparaturen man är kopplad till med pulsmätare och hjärtövervakning.

Blev erbjuden proviva i alla de smaker. Nypon gillar jag. Åh vad gott det var.

Blev frågad igen om smärta och illamående. Jag mådde prima.

Vad var klockan? Klockan 12.00 kom jag till förrummet till operation. Nu var klockan 14,40. Typ 14.10 vaknade jag på uppvak. Nu var det iväg till sal. Paus fortsättning följer......


Presentation


Detta är vad jag längtar till!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards