Direktlänk till inlägg 28 april 2014

Morfinfri

Av si-ledsteloperation - 28 april 2014 08:17

Igår var första dagen utan morfin och jag känner mig upplyft. Hoppas på samma utgång idag.

Frågan är hur ont får det göra? Det är klart helt individuellt och jag har många dagar tänkt idag

måste jag sluta med morfinet. Men när illamåendekänslan kommer och jag inte fungerar alls då tar jag.


Jag har vädigt svårt att berätta att jag har ont, det tar liksom emot ihela kroppen att bara säga det.

Jag tänker vad gagnar det att jag berättar att jag har ont? Det blir bara tråkigt känner jag.

Jag gick på smärtrehab för snart 2 år sedan och där fick jag bl.a lära mig det här att ta ansvar för min egen

smärta. Säga ifrån om jag behöver en kudde, säga till att jag behöver gå ifrån och vila osv.

Då behöver jag inte säga åh vad jag har ont där och där(hehe även om man ibland behöver häva det ur sig).

På hemmafronten har det blivit ännu bättre än tidigare när jag lärt mig säga lugnt och sansat hur det förhåller sig.

Svårt att ge något riktigt bra exempel men med ungdomarna här ihuset lyssnar de betydligt bättre på ett lugnt sakligt utlägg än på något gnälligt tjatigt. Inte alltid lätt när man har ont så man håller på att gå ibitar, men ibland lyckas man och ibland inte. Jag har iallafall tanken att jag ska göra det och det blir fler och fler rätt efterhand man övar.


Morfinfri solig dag. Skulle bett barnen ta ut vilstolen iträdgården innan skolan men jag kan kanske själv hehe.

Det är en av mina goda och dåliga sidor:  KAN SJÄLV! Som en trilsken 3-åring.

Det är vad min man och jag smågnabbar om:

Jag: Jag fixar disken gå du och gör något annat som du behöver.

Mannen: Nej jag fixar disken så kan du vila.


Ibland behöver jag verkligen vila och då ger jag mig direkt, ibland känner jag att jag klarar det även om det blir konsekvenser och då blir det mothugg(hehe i vänlig ton) . Vi är inte mycket för att bråka och det är verkligen

skönt.

Min man gör ju så otroligt mycket här i hemmet som jag inte alls klarar av så när jag väl kan göra något

vill jag ju självklart göra det.

Men då tänker han att jag ska vila så jag kan orka prata och vara med på kvällen istället. Ja innan jag kom på att det var så...tänk om alla sagt vad de menar egentligen(inklusive mig själv) Vi är inga tankeläsare och på Smärtrehab

lärde jag mig ordet tankefällor. Man tror ofta att någon tänker så och så....men är det verkligen sant?

Bra att ha i bakhuvudet när man bedömmer situationer.


Nu ska jag passa på att duscha när jag har lite ork över. Hoppas på en solig morfinfri dag.



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av si-ledsteloperation - 2 juli 2014 13:24

Idag var Mannen och Sonen  i varmvattenbassäng och sedan åt de lunch ute. Äldsta sonen sommarjobbar. Så jag var helt själv hemma. Jag gillar det. Stärkt av att jag igår var utan morfin och att jag var på möte med sonen på sjukhuset så ville jag t...

Av si-ledsteloperation - 28 juni 2014 12:42

Nu är jag tillbaks! Det har varit en tuff tid med mycket smärta och många steg tillbaks. Men när det nu vände har det hoppat lite steg framåt. Trodde jag var stabilt positiv trots mitt bergänsade liv men detta blev lite mycket. Jag tvivlade t...

Av si-ledsteloperation - 4 juni 2014 09:42

Började dagen med en promenad med kryckor. Utomhus! Hehe ingen lång promenad men runt våra grannars hus. Det kändes härligt att komma ut. Ska försöka göra små promenade såhär regelbundet så jag kan öva upp mig. Har även haft morgongymnastik i sän...

Av si-ledsteloperation - 2 juni 2014 10:37

Har nu varit i tråkläge som jag kallar det en tid och därför blir det inte så mycket blogg. Men idag fick jag inspiration av min nyfunna bäckenvän E. Så jag tvingade mig att gå ut i trädgården och fotografera       våra underbara rosor. Och t...

Av si-ledsteloperation - 29 maj 2014 12:13

Idag har jag nytt hopp efter en tung vecka. Har tagit mycket smärtstillande och ändå varit sämre än jag varit någon dag efter operationen. Det kändes ganska dystert, fick t.o.m ringa till sköterskorna i Ängelholm för rådgivning. Jag var svullen och...

Presentation


Detta är vad jag längtar till!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<<
April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards